به سپیدی یاس ، به سرخی خون | |||
سلام دوستان خوبم...حالتون خوبه؟
سالروز نورانی و منور طلوع آخرین خورشید ما شیعیان حضرت صاحب الزمان (روحی فداه) رو به همه دوستان گلم تبریک میگم...
راستش موندم چی بنویسم تا اینکه چن تا سوال جواب قشنگ ÷یدا کردم که دیدم بهترین مطلب و عیدی برای هر کی عاشق مولاست میتونه باشه...÷س با هم بخونیمشون...:اگه نخونین یا سیو نکنین که بعدا بخونین واقعا از دستتون رفته...جدی گفتم!!!!
سوال:
دلایل وجود امام زمان را بیان کنید
پاسخ:
دلیل عقلی بر وجود حضرت بقیةالله الاعظم ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ به این ترتیب می باشد که بعد از اثبات توحید، نبوت و معاد (که هرکدام غیر از روایات و آیات دلیل مستقل عقلی نیز دارند)نوبت به استدلال بر وجود امام و در نهایت حضرت ولی عصر(علیه السلام) می رسد یعنی در رتبه آن بعد از پذیرش توحید و نبوت و معاد است، و هر کس که پذیرای این اصول باشد را می توان با برهان عقلی ملزم به پذیرش امامت و در نهایت امامت حضرت ولی عصر(علیه السلام) نمود.
اما توضیح دلیل عقلی:
آن گاه که از دلیل عقلی(ونیز نقلی) اصل توحید و معاد ثابت شد و وجود روز قیامت و برپاشدن دادگاه عدل الهی حتمی و مسلّم گردید عقل حکم می کند برای برپایی هر دادگاهی ومحکوم ساختن مجرمین و محاکمه آنها باید دلیل و حجّتی وجود داشته باشد تا به وسیله آن احتجاج نماید تا مجرمین بهانه ای برای اعتراض نداشته باشند؛ و از آنجا این دلیل و حجّت در هر زمان و برای مردم هر دوران لازم است و هیچ گاه نمی توان انسانی را بدون دلیل محکوم کرد، وجود دلیل و حجّتی خدایی در همه زمانها عقلاً لازم است؛ که این دلیل عقلی بر وجود امام و نماینده خدا در هر زمان است بنابراین و با توجه به قطعی بودن شهادت امامان پیشین وجود امام و حجّت خدا در این زمان نیز عقلاً لازم است هز چند غایب باشد. با توجه به این استدلال عقلی روایاتی نیز صرفاً برای تأیید مطلب مذکور از امیرالمومنین علی(علیه السلام) بیان می شود:" لا تخلوا الأرض من قائم بحجة الله امّا ظاهر مشهور و امّا خائف مغمور لئلا تبطل حجج الله و بیناته" هیچ گاه زمین از کسی که حجت و دلیل خداوند را اقامه کند خالی نبوده است، خواه(این حجت خدا)آشکار و معلوم باشد و خواه هراسان و غیر مشهور و این به دلیل این است که براهین و حجت های خداوند(بربندگان) باطل نگردد.(بحارالانوار، ج23، ص48؛ و کمال الدین، ج1، ص294؛ و کشف الیقین، ص74،المبحث الثانی و...)
و دلیل دیگری نیز فلاسفه برای لزوم امام بیان کرده اند که در همه زمانها وجود امام را ثابت کرده و لازم می نماید به این بیان که: وجود ذات اقدس الهی غنی بالذات بودن و فیض محض است در مقابل همه موجودات از جمله انسان که عین فقر و در هر لحظه برای وجود، نیازمند فیض الهی می باشند ولی از آن جا که فقر محض توانایی و ظرفیت دریافت فیض را از خود فیاض مطلق ندارد نیازمند به یک واسطه است که با ظرفیت بالایی که دارد فیض را از فیض مطلق دریافت کرده و همه موجودات را از آن بهره مند سازد.
برای توضیح مطلب بالا تمثیلی بیان می شود که مثلاً نیروگاه برقی را تصور کنید که برق تولید می کند و در مقابل یک لامپ که برای روشنایی نیازمند نیروی برق است ولی آیا این لامپ می تواند از نیروی برق مستقیماً استفاده کند؟
جواب منفی است، چون به محض اتصال به برق مستقیم نیروگاه لامپ نابود می شود پس نیازمند واسطه ای مانند ترانسفورماتورها و ابزار دیگری است که نیروی برق نیروگاه را برای استفاده لامپ متناسب سازد. در کسب فیض از ذات اقدس الهی نیز چنین است و موجودات برای بهره مندی از آن فیض نیازمند واسطه ای می باشند که همان نمایندگان خدا در زمین یعنی انبیاء و امامان هستند که فیض را از فیاض مطلق دریافت کرده و تمامی موجودات را از آن بهره مند سازند و در این زمان نیز این واسطه وجود دارد که اگر چنین نبود تمامی موجودات نابود می شدند.
در اینجا نیز به روایتی از امام باقر علیه السلام این موضوع تأیید می شود:"لو بقیت الأرض یوماً واحداً بلا امام منّا لساخت الأرض بأهلها" اگر زمین یک روز بدون امام باقی بماند، زمین اهلش را می بلعد ودر خود فرو می برد.(دلائل الامامة،ص231)
سوال:
از آنجایی که در روایات آمده تمام ائمه(ع) رجعت دارند .حتی حضرت ولی عصر (عج)نیز بعد ازشهادت
وبعد از اینکه تمام ائمه (ع)در روی زمین حکومت کردند رجعتی دارند که در آن رجعت رحلت دوم ایشان روی میدهد که چهل روز بعد از این قضیه قیامت روی می دهد. علت رجعت حضرت ولی عصر(عج) چیست؟ در
مورد دیگر ائمه می توانیم بگوییم که آنها در رجعت خود حکومتی را که از آنها گرفته شد را پس گرفته وبه حق خود می رسند اما امام زمان (عج) که حق غصب شده ای نداشته اند که در رجعت خود به آن برسند .
آیا این رجعت کاری بیهوده نسیت؟
پاسخ:
عقیده به رجعت از مسلّمات مکتب شیعه است یعنی اصل اینکه پیش از قیامت عده ای از صالحان و در رأس آن ها معصومین علیهم السلام و عده ای از کفار و در رأس آنها دشمنان ائمه علیهم السلام به جهت تکامل مؤمنان و نمایش اقتدار اسلام در جهان و کیفر کفار و ذلت آنها و ... به دنیا باز می گردند.
اما جزئیات دقیق آن که مثلاً هر کدام از معصومین چند بار رجعت می کنند یا چند سال حکومت می کنند و ... جزء اصل عقیده ی رجعت نیست بلکه در زمره ی جزئیات آن است که اگر روایت معتبری بر آن رسیده باشد مورد قبول است.
این مواردی هم که در سؤال آورده اید ظاهراً برداشت از روایات است و باید بدانیم که اگر حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف باید دوباره رجعت کنند حتماً مصالحی دارد یعنی قطعاً کار لغوی نخوهد بود . شاید در رجعت ایشان اوضاع زمان به گونه ای خواهد شد که در زمان حیات ایشان نبوده است . در زمان رجعت، اقداماتی را خواهند کرد که در زمان اول مجال آنها نبوده است.
این طور نیست که در حکومت مهدوی هیچ ظالم و نقطه ی سیاهی نباشد بلکه غلبه با حکومت عدل و خوبان است شاهد آن هم روایاتی است که حاکی از شهادت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است پس نشان می دهد رگه هایی از ظلم هنوز وجود دارد که با رجعت آن حضرت اوضاع زمانی و جهانی تفاوت خواهد کرد.
بالاخره اگر حکم الاهی به رجعت ایشان باشد قطعاً خداوند حکیم کار بیهوده انجام نمی دهد وسعت اطلاعات ما از آن دوران بسیار بسیار محدود است، جهل ما دلیل بر لغو بودن نیست.
با امید به ظهور موفور السرور آن حضرت و درک حضور ایشان ....
سوال:
با چه دلیلی میتوان گفت امام زمان زنده و ظهور خواهد کرد؟
آیا آیه روشنی وجود دارد ؟
شاید امام زمانی نباشد شاید هم فوت کرده باشد؟
چه علایمی وجود دارد که ثابت کرد ظهورش حتمی است ؟
و چرا تا حالا ظهور نکرده آیا چنین چیزی اصلا وجود دارد؟
پاسخ:
روایات بسیار زیادی که از طریق شیعه و سنی مبنی بر تولد آن حضرت وارد شده است و نیز شواهد تاریخی که در دسترس ما قرار دارد وجود ایشان در حال حاضر قابل تردید نیست. (در این زمینه می توانید به کتابهای بحارالانوار ج 51 باب ولادت حضرت مهدی و نیز منتخب الاثر فصل 3 باب اول، الزام الناصب ج 1 مراجعه نمایید)
عده ی زیادی در زمان امام حسن عسکری علیه السلام و در دوران کودکی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف آن حضرت را زیارت کرده اند. وقتی شمار کسانی را که در طول غیبت صغرا و کبرا توفیق زیارت آن حضرت را یافته اند نیز به این گروه اضافه کنیم محتاج چند مجلّد کتاب خواهد بود با توجه به شواهد و کراماتی که از آغاز تولد تاکنون از آن حضرت مشاهده شده است جای هیچ گونه تردید در تولد ایشان و در حال حیات بودن ایشان تا زمان ظهور باقی نمی ماند.
همه ی اینها دلایل محکم روایی و تاریخی بود. بعلاوه دلایل محکم عقلی است که طی آن ثابت می شود که حضور معصوم و انسان کامل در هر زمان ضروری است و اگر نباشد اصلاً نظام عالم به هم خواهد ریخت و نابود خواهد شد.
دلیل عقلی بر وجود حضرت بقیةالله الاعظم ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ به این ترتیب می باشد که بعد از اثبات توحید، نبوت و معاد (که هرکدام غیر از روایات و آیات دلیل مستقل عقلی نیز دارند)نوبت به استدلال بر وجود امام و در نهایت حضرت ولی عصر(علیه السلام) می رسد یعنی در رتبه آن بعد از پذیرش توحید و نبوت و معاد است، و هر کس که پذیرای این اصول باشد را می توان با برهان عقلی ملزم به پذیرش امامت و در نهایت امامت حضرت ولی عصر(علیه السلام) نمود.
اما توضیح دلیل عقلی:
آن گاه که از دلیل عقلی(ونیز نقلی) اصل توحید و معاد ثابت شد و وجود روز قیامت و برپاشدن دادگاه عدل الهی حتمی و مسلّم گردید عقل حکم می کند برای برپایی هر دادگاهی ومحکوم ساختن مجرمین و محاکمه آنها باید دلیل و حجّتی وجود داشته باشد تا به وسیله آن احتجاج نماید تا مجرمین بهانه ای برای اعتراض نداشته باشند؛ و از آنجا این دلیل و حجّت در هر زمان و برای مردم هر دوران لازم است و هیچ گاه نمی توان انسانی را بدون دلیل محکوم کرد، وجود دلیل و حجّتی خدایی در همه زمانها عقلاً لازم است؛ که این دلیل عقلی بر وجود امام و نماینده خدا در هر زمان است بنابراین و با توجه به قطعی بودن شهادت امامان پیشین وجود امام و حجّت خدا در این زمان نیز عقلاً لازم است هز چند غایب باشد. با توجه به این استدلال عقلی روایاتی نیز صرفاً برای تأیید مطلب مذکور از امیرالمومنین علی(علیه السلام) بیان می شود:" لا تخلوا الأرض من قائم بحجة الله امّا ظاهر مشهور و امّا خائف مغمور لئلا تبطل حجج الله و بیناته" هیچ گاه زمین از کسی که حجت و دلیل خداوند را اقامه کند خالی نبوده است، خواه(این حجت خدا)آشکار و معلوم باشد و خواه هراسان و غیر مشهور و این به دلیل این است که براهین و حجت های خداوند(بربندگان) باطل نگردد.(بحارالانوار، ج23، ص48؛ و کمال الدین، ج1، ص294؛ و کشف الیقین، ص74،المبحث الثانی و...)
و دلیل دیگری نیز فلاسفه برای لزوم امام بیان کرده اند که در همه زمانها وجود امام را ثابت کرده و لازم می نماید به این بیان که: وجود ذات اقدس الهی غنی بالذات بودن و فیض محض است در مقابل همه موجودات از جمله انسان که عین فقر و در هر لحظه برای وجود، نیازمند فیض الهی می باشند ولی از آن جا که فقر محض توانایی و ظرفیت دریافت فیض را از خود فیاض مطلق ندارد نیازمند به یک واسطه است که با ظرفیت بالایی که دارد فیض را از فیض مطلق دریافت کرده و همه موجودات را از آن بهره مند سازد.
برای توضیح مطلب بالا تمثیلی بیان می شود که مثلاً نیروگاه برقی را تصور کنید که برق تولید می کند و در مقابل یک لامپ که برای روشنایی نیازمند نیروی برق است ولی آیا این لامپ می تواند از نیروی برق مستقیماً استفاده کند؟
جواب منفی است، چون به محض اتصال به برق مستقیم نیروگاه لامپ نابود می شود پس نیازمند واسطه ای مانند ترانسفورماتورها و ابزار دیگری است که نیروی برق نیروگاه را برای استفاده لامپ متناسب سازد. در کسب فیض از ذات اقدس الهی نیز چنین است و موجودات برای بهره مندی از آن فیض نیازمند واسطه ای می باشند که همان نمایندگان خدا در زمین یعنی انبیاء و امامان هستند که فیض را از فیاض مطلق دریافت کرده و تمامی موجودات را از آن بهره مند سازند و در این زمان نیز این واسطه وجود دارد که اگر چنین نبود تمامی موجودات نابود می شدند.
در اینجا نیز به روایتی از امام باقر علیه السلام این موضوع تأیید می شود:"لو بقیت الأرض یوماً واحداً بلا امام منّا لساخت الأرض بأهلها" اگر زمین یک روز بدون امام باقی بماند، زمین اهلش را می بلعد ودر خود فرو می برد.(دلائل الامامة،ص231)
در پایان با بیان این مطلب که استدلالهای فوق نیازمند مباحثی در حاشیه خواهد بود تا اشکالات احتمالی زدوده شود؛ ولی با کمی تعمّق اصل بحث آشکار خواهد شد.
اما اینکه چرا ایشان تاکنون ظهور نکرده اند دلایل متعددی دارد که هر گاه نشانه های ظهور واقع شود ظهور ایشان نیز حتمی و قطعی خواهد بود.
سوال:
وقتی امام زمان(ع)حکومت عدل را ایجاد کردند ایا باز هم یهود و نصارا و زرتشتیان هم خواهند بود؟
پاسخ:
خداوند سبحان در آیه 55 سوره مبارکه ال عمران چنین می فرماید: [... ای عیسی من پیروان تو را تا روز قیامت فوقِ کافران و غالب بر آنها قرار میدهم ...]
از این آیه فهمیده می شود کافران تا روز قیامت وجود دارند.
آری کافران و یهودیان و مسیحیان و ... در آنزمان هم خواهند بود ولی در اقلیت بسر خواهند برد. آیین و قانون و دین رسمیِ همه جهان اسلام خواهد شد اما در گوشه و کنار اقلیتهای مذهبی هم خواهند بود ولی اهل عناد و طغیان نخواهند بود و توان براندازی حکومت اسلام را نخواهند داشت. در روایاتی هم داریم که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از اینان جزیه (و مالیات اسلامی) می گیرند و اینان بعنوان اهل ذمه در پناه حکومت حضرت زندگی خواهند کرد.
آری سیره حضرت همچون روش اجداد طاهرین خود است که با منطق و استدلال مردم را هدایت می کنند و فقط در برابر گردنکشان و زور گویان به مبارزه نظامی دست می برند.
تفسیر نمونه ج 2 – ص 571
در محضر علامه طباطبائی – محمد حسین رخشاد – ص 117 – سئوال 275
سوال:
علائم ظهور حضرت مهدیچیست؟
پاسخ:
با عرض سلام خدمت شما دوست محترم
علایمی که برای آن ذکر کرده دو قسمت تقسیم می شوند: یکی علایمی که مطلقاً دلالت بر ظهور دارد و دیگر علایمی که نشانه نزدیک شدن آن است،
وقایعی که به طور مطلق نشانه ظهور می باشند، بسیار است که به احادیث "أشراط الساعه" معروف و بیشتر بیانگر اوضاع و احوال جامعه و مردم می باشند.
اکثر این گونه از پیش بینی ها که در روایات بیان شده اند و قبل از ظهور حادث می شوند، اتفاق افتاده است؛ وقایعی از قبیل زیادی ظلم و فساد، ربا، عدم احترام به بزرگترها، خوار شدن مومنان، محترم شدن اهل فسق، شبیه شدن زنان به مردان و مردان به زنان در لباس و....
اما دسته دوم علایم مانند: خروج سفیانی و دجال و قیام سید حسنی و... که دلالت بر بسیار نزدیک شدن ظهور تا حد یک سال دارد، هنوز رخ نداده است.
تا به حال تقرِیبا تمامی نشانه های غیر حتمی، ظهور یافته است و تنها نشانه های حتمی جامه وقوع نپوشیده است و تعیین زمان آنها فقط در علم غیب الهی رقم خورده است-با یک بیان - می توان گفت مقصود از علائم حتمی ظهور علامت هایی است که هرگاه آنها واقع شوند، قطعاً حضرت، ظاهر خواهند شد، که این علامتها چند نشانه محدود بیش نیست:
- خروج سفیانی
- ندای آسمانی بطوری که همه مردم دنیا آنرا می شنوند
- کشته شدن نفس زکیه (فرد هاشمی که در مسجدالحرام کشته خواهد شد)
- خروج یمانی(شخصی از یمن که زمینه ساز قیام آن حضرت است و هدایت بخش ترین قیام هاست)
- پر شدن زمین از ظلم و جور
- خسوف و کسوف غیر عادی(چرا که بر خلاف سیر طبیعی خسوف و کسوف، ماه در اوایل ماه قمری و خورشید در اواسط ماه قمری خواهد گرفت)
- طلوع خورشید از مغرب
- خروج سید حسنی خراسانی
در روایات نیز سفارش شده است که در هر لحظه منتظر ظهور حضرت ولی عصر علیه السلام باشید چرا که خداوند امر فرج را به یک شب اصلاح می کند، به طوری که ناگهان شبی را به صبح می رساند در حالی که حضرت ولی عصر ارواحنا فداه ظهور کرده اند.
اما مطلبی که در روایات بسیار به آن تأکید شده است موضوع دعا برای تعجیل در فرج است که قطعاً در فراهم ساختن زمینه ظهور آن حضرت موثر بوده و برای امور زندگی انسان نیز بسیار مفید است چرا که بدین وسیله توجه حضرت صاحب الزمان ارواحنا فداه را به خود جلب کرده و شامل دعای آن حضرت نیز خواهد بود.
برای آگاهی بیشتر به کتابهایی که علایم ظهور را ذکر نموده اند مراجعه نمایید مانند:
عصر ظهور، آقای علی کورانی و روزگار رهایی (ترجمه کتاب آقای کامل سلیمان) و ...
سوال:
نقش یاران اصلی امام در زمان ظهور چیست؟
ایا زنان نیز همان وظایف را دارند؟
ماموریت این افراد (313) تا چه مدت ادامه دارد؟ ایا مرگشان به صورت طبیعیست یا در رکاب ان حضرت شهید می شوند؟
پاسخ:
با سلام
در حقیقت یاران اصلی امام علیه السّلام، فرماندهان سپاه و هسته مرکزی حکومت جهانی حضرت را تشکیل می دهند. آنها کسانی هستند که ضمن دفاع قهرمانانه و دفع دشمن از وجود او، لیاقت رهبری را دارند. شاید بتوان گفت که این مردان بزرگ، هنگام برقراری حکومت جهانی از فرماندهان و استانداران و رهبران حضرتش در نقاط مختلفی از جهان می باشند. در روایتی از امام صادق علیه السّلام آمده است که : ... این یاران پرچمداران و حاکمان بر مردم در زمین از جانب خدا هستند (بحار الانوار، ج52، ص436)
در روایات آمده که تعدادی از اصحاب حضرت زن هستند. در حدیثی آمده است که مفضل می گوید به امام صادق علیه السّلام عرض کردم که این بانوان برای چه در کنار حضرت مهدی (عج) هستند؟ ایشان فرمودند: اینها مجروحان را مداوا می کنند و از بیماران جنگی پرستاری می کنند چنانکه زنان در زمان پیامبر اسلام همراه آن حضرت در جنگها این کارها را به عهده می گرفتند. (اثباة الهداة، ج 7، ص 150)
سوال:
در کتابی خواندم که نام یاران امام زمان را امام علی پیش بینی فرموده اند آیا صحت دارد و اگر این طور است نام بعضی از این یاران با سعادت ر ا ذکر فرمایید
پاسخ:
آری چنین چیزی صحت دارد و در خطبةالبیان حضرت امیرالمومنین اسامی آنان ذکر شده است که در ادامه نام آنان را می آوریم:
*(عدد داخل پرانتز تعداد این نام است)
به ترتیب حروف الفبا:
ابان
ابراهیم (7)
احمد(12)
ایوب
بشر (2)
بکیر
تغلب
تکیّه
جابر (3)
جبرئیل
جبیر
جعفر (9)
جمیل(2)
حجر
حذیفه
حسن(7)
حسین (6)
حصین
حعفر (3)
حفص
حمدان
حمزه (3)
حوقل
حویش
خالد (2)
داود (5)
دراج
ریان
زکریا
زید
سبا
سعد (2)
سعدان
سعید (2)
سمیع
سوید
سهیل
شبیب
شبیل
شعیب (2) [احتمالاً]
شیبان (4)
صادق
صالح (4)
صبیج
صدقه
صلیب
ضابط
طالوت
طاهر (3)
طلیق
طیّب
ظافر
عاصم
عالم
عامر (4)
عباس
عبدالرحمن (5)
عبدالسلام
عبدالعزیز
عبدالغفور
عبدالقدوس
عبدالقدیم
عبدالله(11)
عبدالمطلب
عبدالوارث (2)
عبدالوهاب
عبدون
عبیدالله(2)
عتاب
عجلان
عزیز
عقیل
علوان (2)
علی (14)
عمار
عمر (6)
عمران
عمرو (3)
عمیر (2)
عون (2)
عیسی (2)
غربان
غیاث
فارس
فاضل
فالح
فرج
فضیل
فلاح
فلیح
فهد (3)
قادم
قاسم(3)
قبضه
کثیر (2)
کعب
کلثوم
کلیب
کوثر
کوش
لقمان
لیث (2)
مالک (6)
مبارک
مجاهد
مجمع
محارب
محروز
محسن
محمد (22)
مرایی
مروان
مسنون
مطر
معشر
معمر
مقداد
ملاعب (2)
منبه
موسی(2)
مومی
مهاجر (2)
میمون
ناجیه
ناصر
نصیر (2)
نعیم
نوح (2)
نهراش
نهروش
واصل
هارون (5)
هلال (2)
هواشب
هود (3)
یحیی (5)
یعقوب (2)
یوسف (2)
یونس (4)
سوال:
نام شهرهای یاران امام زمان که در خطبه البیان آمده را ذکر فرمایید
پاسخ:
در یکی از خطبه هایی که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در بصره ایراد فرمودند (که به خطبة البیان مشهور است) نام و مناطقی که یاران حضرت از آنجا بر می خیزند ذکر شده است (در این حدیث و احادیث متعدد تعداد آنها به عدد اصحاب بدر 313 تن ذکر شده است.)
به جهت اختصار فقط به بیان نام مناطق و تعداد هر یک اشاره می کنیم؛ این تذکر لازم است که برخی از شهرها شاید امروزه به این اسم نباشند؛ برای تحقیق بیشتر باید نام کنونی آنها را پیدا نمود:
-1 بصره (2 نفر)
-2 قاشان (کاشان) (2 نفر)
-3 مهجمه (3)
-4 سند (1)
-5 حجر(2)
-6 کوره (1)
-7 شیراز (1)
-8 سعداوه (3)
-9 زین (3)
-10 حمیر (2)
-11 شیران (4)
-12 عقر (1)
-13 منصوریه (2)
-14 سیراف (4)
-15 خونخ (2)
-16 مثقه (1)
-17 سنن (2)
18- هو یقین (3)
19- زناط (1)
20- عمّان (6)
21- عاره (1)
22- ضغار (2)
23- کرمان (1)
24- صنعا (4)
25- عدن (2)
26- لونجه (1)
27- ممد (2)
28- طائف (3)
29- هجر (1)
30- خط (2)
31- جزیره اوال که بحرین است (5)
32- کبش (1)
33- جدا (1)
34- مکه (4)
35- مدینه (10)
36- کوفه (4)
37- مرو (1)
38- نیشابور (2)
39- سمرقند (2)
40- کازرون (3)
41- اسوس (2)
42- دستر (2)
43- ضیف (2)
44- طائف یمن (1)
45- مرقون (2)
46- بروعه (3)
47- عسکر (2)
48- واسط (1)
49- زوراء (3)
50- سرّمن رأی (سامراء) (2)
51- سهم (1)
52- سیلان (3)
53- کرخا بغداد (1)
54- نوبه (2)
55- قزوین (8)
56- بلخ (1)
57- مداغه (1)
58- قم (1)
59- طالقان (24) [با اختلاف نظری که در محل طالقان است.]
60- سحار (2)
61- شرخیس (2)
62- انبار (1)
63- قادسیه (1)
64- دورق (1)
65- حبشه (6)
66- موصل (2)
67- بلقا (1)
68- نصیبین (2)
69- سنجار (1)
70- خراسان (2)
71- ارمنیه (2)
72- اصفهان (1)
73- وهان (1)
74- ری (1)
75- دنیا (1)
76- هراش (1)
77- سلماس (1)
78- بلقیس (1)
79- کرد (1)
80- حبش (1)
81- خلاط (2)
82- شوبا (1)
83- بیضا (2)
84- ضیعه (3)
85- اوس (1)
86- انطاکیه (1)
87- حلب (2)
88- حمص (1)
89- دمشق (2)
90- رملیه (2)
91- بیت المقدس (3)
92- عسقلان (5)
93- عنزه (1)
94- عکه (2)
95- عرفه (1)
96- طبریه (1)
97- بلسان (1)
98- قسطاط (از شهر فرعون) (4)
99- بالس (1)
100- اسکندریه (4)
101- کوه لکام (5)
102- ساده (3)
103- افرنج (2)
104- یمامه (2)
105- معاده (14)
106- موطه (1)
107- عبادان (10)
108- یمن (14)
109- دشت مصر (2)
110- دشت عقیل (3)
111- دشت اغیر (1)
112- دشت شینبان (1)
113- تمیم (1)
114- دشت قسین (1)
115- بدو کلاب (1)
116- زا موالیان اهل بیت (3)
117- از موالیان پیامبران (4)
118- از غلامان (2)
119- حلّه (2)
120- کربلا (3)
121- نجف (2)
122- 6 نفر هم از ابدال هستند
این مطالب از صفحات 201 تا 204 کتاب الزام الناصب، نقل شده است
واقعا لذت بردم وقتی این سوالا رو خوندم و تونستم واستون جدا کنم و بفرستم...بچه ها نامردی نکنین و منم دعا کنید امشب...ان الله لا یحب النامردا...!!!این مطلب رو همیشه تو ذهن داشته باشید...
یاعلی مدد